WooCommerce on valtavan suosittu verkkokaupan alustaratkaisu. Tässä artikkelissa kolme kokenutta kehittäjäämme Jari, Joni ja Jukka kertovat kokemuksistaan ja näkemyksistään WooCommercesta verkkokaupan alustana.
Kuinka kauan olet työskennellyt verkkokauppojen ja WooCommercen parissa?
Jari: Verkkokauppojen parissa olen työskennellyt vuodesta 2014, alkaen Magento 1 -versiosta. Siitä etenin Magento 2:een ja WooCommerceen. WooCommercesta on toistaiseksi kokemusta muutaman projektin verran. Shopifysta minulla on myös jonkin verran kokemusta, mutta toistaiseksi suhteellisen kevyistä toimenpiteistä kuten teeman modauksesta. Useimmat verkkokaupoista ovat integroitu taustajärjestelmiin, esimerkiksi Visman tai SAP:in kanssa.
Joni: 10 vuotta kaikenkaikkiaan verkkokauppojen parissa, joista noin kahdeksan vuotta olen kehittänyt WooCommercea. Muita verkkokauppa-alustoja joiden kanssa olen työskennellyt ovat Prestashop ja Magento.
Jukka: Olen kehittänyt WooCommerce-verkkokauppoja vuodet 2020-2023.
Voitko kertoa lyhyesti WooCommerce-projekteista joissa olet ollut mukana?
Jari: Ensimmäisessä WooCommerce-verkkokaupassa (rovakaira.fi) jossa olin mukana myydään ja ostetaan sähkösopimuksia. Ostetusta sähkösopimuksesta lähetetään integraation kautta tarjouspyyntö Visman taloushallintajärjestelmään. Palvelu on integroitu Visma API:lla.
Olin mukana myös toisessa haastavassa projektissa, jossa kauppaketjun jokaiselle yksittäiselle liikkeelle on oma “kauppanäkymä”. Myös tuotteet ovat duplikaatteja eri liikkeille. Kauppojen näkymät on integroitu keskusjärjestelmän kanssa, josta haetaan tuotteiden hinnat ja varastosaldot.
Viimeisin toteuttamani WooCommerce-verkkokauppa oli mielenkiintoinen projekti: B2B-verkkokauppa jossa asiakas halusi siirtyä pois vanhalta, suljetulta järjestelmältä ja ratkaisuksi päätettiin WooCommerce. Verkkokaupan tuotteet kartoitettiin toisella alustalla ja tuotiin tietokanta-ajona WooCommerceen. Verkkokaupassa ei tällä hetkellä varsinaisesti osteta tuotteita, vaan jätetään tarjouspyyntöjä kuten ensimmäisessä mainitsemassani esimerkissä.
Minulla oli myös oman henkilökohtaisen projektini verkkokauppa WooCommercella, mutta sitä ei enää ole. Kyseisessä verkokaupassa pääsin harjoittelemaan vapaasti toiminnallisuuksien ja teeman muokkausta.
Joni: Olen ollut toteuttamassa tai jatkokehittämässä varmaan kymmeniä erityyppisiä verkkokauppoja, joissa erikokoisia ja erilaisia B2C ja B2B -toteutuksia, integraatioita, maksuratkaisuja jne. useilla eri alustoilla.
Jukka: Ensimmäinen WooCommerce-verkkokauppani oli Nenäpäivä.fi ssivuston yhteydessä tehty pieni verkkokauppaosio vuonna 2020. Lopputulokseen nähden toteutus oli erittäin työläs, koska ei käytetty lapsiteemaa vaan eri WooCommerce -koukkujen kautta ylikirjoitettiin oletusulkoasua lähemmäksi leiskaa. Lapsiteema on otettu myöhemmin käyttöön, mikä helpottaa WooCommerce -templaattien yliajamisessa. Verkkokauppa ei sisällä muita erityisominaisuuksia paitsi PDF-lisäosan laskuja (invoice) varten, joita kauppias itse hallinnoi.
Ratekon verkkokauppa on suurin verkkokauppa, jota olen työstänyt. Verkkokauppa sisältää useita integraatioita eri järjestelmien välillä, mm. verohallinnon integraatio joka tarkastaa syötetyt veronumerot aidoiksi; Moodle koulutusjärjestelmän integraatio jolla ostoksista luodaan opiskelija-käyttäjiä, joilla pääsy ostetuille kursseille sekä Flashnoden integraatio tilausten hakemiseksi Netvisor laskutusjärjestelmään.
Erityisominaisuuksia verkkokaupassa on todella paljon. Esimerkkejä ovat mm. räätälöity ostopolku, kestotilaukset, massatoiminnot, validoinnit, asiakasryhmien alennukset, analytiikka ja kauppiaan haku.
Voitko kertoa jostakin erityisen kiinnostavasta WooCommerce-kokonaisuudesta?
Jari: Yksi kiinnostava ratkaisu oli verkkokauppaan toteuttamani Visma-integraatio, jolla tarjouspyynnöt ja niiden liitetiedostot lähetetään Visman Sign-palveluun allekirjoitettavaksi.
Joni: Eräässä projektissa toteutin integraation Akeoneo PIM (tuotehallinta) -järjestelmän ja WooCommercen välillä. Integraatio hakee tuotteita ja päivittää niiden tieoja päivittäin Akeneosta. Kyseisessä verkkokaupassa on tuhansia tuotteita.
Jukka: Ratekon verkkokaupassa kestotilausten luonti olemassa olevista tilauksista oli erittäin palkitsevaa, koska lopputuloksena saatiin aikaiseksi ylläpitoa ja jatkokehitystä helpottava toiminto.
Suurten muutosten osalta haastavinta oli saada suuri määrä tilauksia pilkottua pieniin osiin. Ensimmäinen tuotos oli suoraan WooCommerce päälle tehty erityistoiminto, joka yritti luoda tilauksista kestotilauksia. Tähän ei riittänyt muisti, minkä ratkaisuksi luotiin oma erillinen mikrosovellus, joka tuotti uudet kestotilaukset WooCommerce rajapinnan kautta käyttäen rajapinnasta haettujen tilausten tietoja.
Jälkiviisautena tekisin saman jatkossa AutomateWoo -lisäosalla, joka myös saa pilkottua tehtävät yhtä lailla jonoon ja toteutus pysyy saman WooCommerce sovelluksen sisällä. Etuna on siis se, että voi käyttää WooCommercen omia funktioita luomaan kestotilaukset. Oikeastaan voisi sanoa, että mahdollisuuksien mukaan on aina parasta käyttää valmiita lisäosia, kuten AutomateWoo, jolloin monet asiat on mietitty valmiiksi ennakkoon.
Milloin sinusta kannattaa valita WooCommerce verkkokaupan alustaksi?
Jari: Kun kyseessä on 1–2000 tuotetta. Myös jos erilaisia kustomointeja täytyy tehdä.
Joni: Pienehköissä ja keskikokoisissa verkkokaupoissa. Kun tuotteita ei ole kovin useita tuhansia ja kävijöitä korkeintaan kymmeniä tuhansia päivässä. Tällöin WooCommerce on ehkä edullisin vaihtoehto asiakkaalle ja toimittajia on tarjolla paljon.
Jukka: WooCommerce tarjoaa perustuotteita, monimuototuotteita, virtuaalituotteita ja ryhmätuotteita. Jos tarpeet täyttyvät tuotteiden hallinnan ja yksinkertaisen ostopolun osalta, on WooCommerce helposti käyttöönotettava ja jatkokehitettävä.
Entä milloin ehkä ei kannata valita WooCommercea?
Jari: Luulen että kun on tuotteita on valtava määrä, WooCommerce ei enää välttämättä ole paras ratkaisu.
Joni: Isoissa kaupoissa, jossa on useita tuhansia tuotteita ja paljon integraatiota eri järjestelmiin. Käyttäisin tähän ehkä esimerkiksi Shopifytä.
WooCommerce tarjoaa lähinnä asiakkaalle mahdollisuuden tarkastella tuotteita, lisätä niitä ostoskoriin ja suorittaa maksun kassalla. Oletuksena WooCommerce ei tarjoa suoraan eri maksuvaihtoehtoja, vaan ne ovat eri lisäosilla lisättävissä. Jos tuotteet eivät taivu tähän käyttötarkoitukseen tai ostopolku vaatii poikkeavia maksutapoja tai erittäin monimutkaisia lisävaiheita, kannattaa miettiä toista ratkaisua.
Mihin suuntaan WooCommerce mielestäsi kehittyy?
Jari: En osaa sanoa kyllä tähän mitään, samana on pysynyt.
Joni: Aikalailla tuntuu, ettei sinne ole kauheasti tullut uusia ominaisuuksia. API-rajapintaa on kehitetty hyväksi ja siihen ei ole tullut muutoksia pitkään aikaan. Taitavat painottaa nyt Gutenbergin mukaiseen kehitykseen. Verkkokaupan ominaisuuksia niputetaan eri blokkien sisälle. Vähän tuntuu että kehitys on siinä vielä kesken, en ole ainakaan kauhean helposti löytänyt ohjeita miten kustomoin WooCommercen blokkeja. Aikaisemminhan kaikkia templaatteja pystyi ylikirjoittamaan omassa teemassa ja nyt ilmeisesti pitää tehdä oma blokki kokonaan että pystyy tekemään muokatun version WooCommercen blokista.
Jukka: WooCommerce on kehittymässä tukemaan paremmin lohkoajattelua ja tukee suurelta osin jo nytkin lyhytkoodeilla.
Artikkelin asiantuntijat olivat Agendan kehittäjät Jari, Jukka ja Joni.
Kaipaatko asiantuntevaa verkkokaupan teknistä kumppania johon voit luottaa? Ota yhteyttä niin katsotaan miten tiimimme voi olla avuksi.