Visma Playbook on Visman tytär- ja kumppaniyrityksille tarkoitettu verkkopalvelu, jossa jaetaan tietoa toimenpiteistä ja osaamisesta. Käyttäjät voivat esitellä palvelussa erilaisia tekemiänsä markkinointitoimenpiteitä sekä näiden onnistumista, sekä tutustua kollegoidensa osaamiseen.
Sisäinen pelikirja
Visma Playbook –palvelussa käyttäjä voi etsiä joko kollegoita tai tietoa markkinointitoimenpiteiden esittelyistä (Play). Käyttäjät voivat myös kertoa monipuolisesti omasta osaamisestaan yksikkönsä kannalta tärkeistä aiheista. Tällaisia voivat olla esimerkiksi digitaalinen markkinointi, tuotemarkkinointi, sisältömarkkinointi ja data-analytiikka tai muut markkinointiin liittyvät erityistaidot. Edellä mainitut kategoriat on jaettu tarkempiin yksittäisiin osa-alueisiin, kuten Google Analytics, SEO, PPC, Asemointi, Segmentointi jne.
Lisäksi palvelun kautta voi kertoa itse työssään käyttämistä työkaluista ja Visman tuotteista joiden markkinoinnin parissa itse työskentelee. Eri toimenpiteistä (“Play”) voi myös tykätä ja täten nostaa niitä esiin joukosta.
Räätälöity WordPress-toteutus
Palvelun ulkoasu toteutettiin Visman yritysilmeen mukaisesti, kuitenkin ottaen tiettyjä palvelukohtaisia vapauksia. Palvelu on ensisijaisesti suunniteltu käytettäväksi desktop-muodossa, mutta on täysin responsiivinen ja toimii siis hyvin myös mobiilina. Kirjautumaton käyttäjä näkee vain promootiosivun, mutta kirjautuneena käyttäjä pääsee hyödyntämään koko palvelua. Käyttökokemuksen parantamiseksi käyttöliittymää on räätälöity huolella pienin parannuksin.
Visma Playbook on toteutettu WordPress-sisällönhallintajärjestelmä alustana. Teema rakentuu Sohovan oman sisäisesti kehitetyn WordPress-pohjateeman päälle, jota on muokattu asiakaskohtaisesti. Lisäksi toteutuksessa on hyödynnetty Reactia ja REST-APIa.